Boekrecensie ‘Weg van Filantropie’

Boekrecensie ‘Weg van Filantropie’ – handboek voor samenwerking tussen grote gevers en non-profit organisaties.

door Jacqueline Detiger, Beter Geven

“Het is niet zozeer het geven, maar juist het gezamenlijk realiseren van het doel dat de voldoening geeft”.

Zelf werk ik al zo’n 20 jaar in de filantropische sector, met name met vermogensfondsen en particuliere gevers. Uit mijn ervaring blijkt dat de filantropische wereld nog behoorlijk verdeeld is, met aan de ene kant de gevers en aan de andere kant de ontvangers (fondsenwervende organisaties in dit geval). Het is niet altijd gemakkelijk om die twee werelden bij elkaar te krijgen. Ook is er veel miscommunicatie tussen grote gevers en hun verwachtingen ten opzichte van goede doelen en de fondsenwervende organisaties en hoe zij omgaan met grote gevers en vermogensfondsen. Vera Peerdeman en Hans Broodman hebben in dit boek deze twee werelden bij elkaar gebracht en dat hebben ze knap gedaan. Het is interessant om een kijkje te nemen in de keuken van de ander. Met als uiteindelijk doel om grote gevers en organisaties beter te laten samenwerken en gezamenlijk hun idealen te realiseren.

Het is een goed leesbaar en mooi opgemaakt boek, duidelijk gestructureerd en met heldere toelichtingen in aparte blokken tekst. Het is een heel praktisch boek geworden met veel voorbeelden, korte interviews met gevers en met ontvangende organisaties. En voor wie nog een stap verder wil, is er zelfs een werkboek beschikbaar.

Het boek bestaat uit drie delen. In het tweede deel worden, via tien hoofdstukken, diverse momenten belicht die je kunt tegenkomen in de relatie tussen grote gevers en fondsenwervende organisaties. Je bekijkt deze momenten met de bril op van de fondsenwerver en die van de grote gever. Zo komen onderwerpen als communicatie, strategie, impact en persoonlijk contact aan bod. Dit levert interessante inzichten op. Bijvoorbeeld, dat het belangrijk is als grote gever om een duidelijke strategie en focus te hebben, zodat de keuze met welke organisatie samen te werken eerder gemaakt kan worden. Daarnaast is het dan ook gemakkelijker om andere organisaties ‘nee’ te verkopen. Zo kunnen gevers ook investeren in organisaties (de zogenaamde overheadkosten) en niet alleen in projecten; robuuste organisaties zijn nodig om de grootste maatschappelijke impact te creëren. Duidelijk wordt met het boek, dat het bij samenwerking altijd om maatwerk gaat.

Basis voor veel praktijkverhalen en theorieën in het boek, is het onderzoek Filantropie in Nederland dat in 2015 is uitgevoerd. Hieruit blijkt dat het overgrote deel van de grote gevers niet alleen geld wil geven maar ook bereid is om tijd te investeren en netwerken in te zetten. Ontvangende partijen weten hier vaak nog niet goed mee om te gaan. Verder is er voor ons bij Beter Geven werk aan de winkel, want volgens dit handboek heeft twee derde van de grote gevers geen geefplan!

Fondsenwervers zullen dit boek zeker op hun lijstje verplichte literatuur moeten zetten. Gevers zijn regelmatig teleurgesteld in de organisatie waaraan zij schenken, vanwege gebrek aan enthousiasme bij de ontvanger. Soms wordt er zelfs nooit contact opgenomen na een grote donatie. De citaten van enkele van de geïnterviewde gevers laten zien dat er veel verbeteringen in de communicatie nodig zijn. En gevers, pak het werkboek erbij! Aan de hand van vragen en checklists word je uitgedaagd om na te denken over je dromen en ideeën voor een betere wereld en hoe je deze concreet kan omzetten in daden.

Gelukkig zijn er veel positieve voorbeelden van mooie samenwerkingen in het boek te lezen. Uiteindelijk gaat het niet om geld, maar juist om de problemen die je gezamenlijk wilt oplossen. Als je vanuit de gemeenschappelijke passies en waarden met elkaar optrekt (op de weg van filantropie…) dan is het genieten van de wandeling en levert het (zonder blaren) een voldaan gevoel op bij het bereiken van de bestemming.

Interesse in het boek en werkboek? Bezoek dan www.wegvanfilantropie.nl

Jacqueline Detiger
Filantropie adviseur en oprichter van Beter Geven